Friday, January 30, 2009

BACA PUISI MENENTANG PPSMI - PENYAIR BERI SAMBUTAN

Oleh Khalid AK.

JENDERAK UTARA: 30 Januari 2009: Majlis Baca Puisi yang bertemakan menentang Pengajaran Pembelajaran Sains dan Metametik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) dilaksanakan oleh Kerajaan Barisan Nasional yang akan diadakan di Kawasan Niaga Felda Jenderak Utara pada 7 Febuari 2009, jam 9.00 malam mula mendapat sambutan dari beberapa orang penyair.

"Kini sudah 11 orang penyair dari Kuala Lumpur dan Pahang yang mendaftarkan nama untuk turut sama membaca puisi-puisi bertemakan menentang PPSMI ini," jelas Ab. Kadir Manap selaku Ketua Biro Kebudayaan PKR Bahagian Kuala Krau.

Beliau juga menyatakan, "selain dari penyair yang terkemuka antaranya Sdr Yassin Salleh, Dharmala NS, Dato Kamal Amir Hijaz, Dato Dr Mansor Abdullah dan Yasleh Rita Ayu serta beberapa orang lagi, majlis itu juga akan disertai oleh Cikgu Bad selaku Ahli MPT PKR dan Haji Suhaimi Said selaku Ketua Bahagian PKR Bahagian Kuala Krau merangkap Pengerusi Jawatankuasa Baca Puisi tersebut."

"Selama ini jika ada masyarakat menganggap penyair hanya mendendangkan keindahan kata-kata menjalin bait puisi untuk alam dan kehidupan yang dianggap menghayalkan tetapi anggapan itu amat salah, penyair mempunyai jiwa perjuangannya tersendiri dalam melengkari arus alam dan kehidupan manusia sejagat," tegas Sdr. Ab. Kadir lagi.

Oleh itu beliau menyeru pada tarikh dan waktu tersebut Felda Jenderak Utara perlu dihadiri oleh mereka yang ingin memahami jiwa penyair tanahair dalam semangat juang untuk bangsa, negara dan tanahair.

"Pada kami tidak ada emas ringgit untuk disogokan, tidak ada jamuan mewah untuk dihidangkan namun perjuangan kami untuk mempertahankan Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan yang diperkosai oleh pemimpin Umno/Bn tetap kami tentang hingga PPSMI hancur atau kami berkubur," tegas Sdr. Ab Kadir lagi.

No comments:

Post a Comment