Tuesday, January 6, 2009

DUN JENDERAK KETINGGALAN

Oleh: Khalid AK

KUALA KRAU: 6 Januari 2009: Pekan Kuala Krau dan sekitar umumnya dalam DUN Jenderak adalah kawasan yang boleh dianggap ketinggalan dari segi pembangunan Daerah Temerloh jika dibandingkan dengan kawasan persekitaran Temerloh dan Mentakab.

"Kenyataaan ini berpandukan kepada Draf Pembangtunan Daerah Temerloh yang disediakan untuk 2007 hingga 2015," jelas Sdr Abdul Razak Hussain juga Timbalan Ketua PKR Bahagian Kuala Krau.

Beliau menjelaskan demikian setelah berakhirnya majlis Taklimat Draf Pembangunan Daerah Temerloh yang diadakan di Pusat Khidmat Rakyat Kuala Krau semalam yang dianjurkan oleh PAKATAN RAKYAT Kuala Krau.

Seterusnya beliau menambah, "Penduduk sekitar Pekan Kuala Krau dan dalam kawasan DUN Jenderak hendaklah segera membuat cadangan agar tidak ketinggalan dari pembangunan yang dirancang."

Difahamkan dari draf tersebut, hanya ada projek perumahan yang kecil, kawasan industri yang juga kecil serta kawasan perniagaan dan pejabat juga yang kecil saiznya. Selain itu sebatang jalan akan dibina dari Teris Lanchang ke Jenderak Selatan.

"Kalau ini saiz dan banyak bilangannya, jelaslah DUN Jenderak ketinggalan dari pembangunan yang besar dinikmati oleh DUN-DUN lain dalam Parlimen Temerloh dan Parlimen Kuala Krau, bagi Penduduk Orang Asal (Jahut) yang mendiami beberapa buah kampung dalam DUN ini langsung tidak disentuhi oleh draf pembangunan tersebut," jelas Sdr Abdul Razak Hussain.

Dalam taklimat tersebut juga berbangkit soal tanah padang ragut di Kg. Paya Luas, soal permohonan tanah yang tidak diluluskan bertahun-tahun, soal ketiadaan perhidmatan bomba, tandas awam yang terbiar serta ketiadaan tempat reakrasi di Pekan Kuala Krau sendiri.

Perkara tersebut ditimbulkan sendiri oleh penduduk di sekitar Kuala Krau yang hadir mendengar taklimat yang disampaikan oleh Panel Penerangan Draf Pembangunan Daerah Temerloh terdiri antaranya Haji Darus (Pimpinan PAS Temerloh), Peguam Nizam Hamid (PKR) , Peguam Abdullah Karim (PAS), Peguam Haji Suhaimi Said (PKR) dan Sdr Hashim Abdullah (PAS).

Ahli-ahli Jawatankuasa PKR Bahagian Kuala Krau dan Jawatankuasa Majlis Tindakan DUN (PAS) Jenderak juga terlibat sama menjayakan majlis tersebut yang bermula dari jam 9.30 hingga 12.00 malam.

No comments:

Post a Comment